Z RADCĄ PRAWNYM
BEZPIECZNIEJ
DO STRONY GŁÓWNEJ
Na co należy uważać, składając reklamację?
Trzeba pamiętać, że złożenie reklamacji w ramach rękojmi za wady wiąże się ze ściśle określonymi terminami. Zachowanie tych terminów jest konieczne dla pozytywnego rozstrzygnięcia sprawy. Mamy prawo do reklamacji w ramach rękojmi za wady, jeśli wada zostanie stwierdzenie przed upływem dwóch lat od dnia wydania rzeczy kupującemu. Od tej reklamacji należy odróżnić reklamację gwarancyjną w ramach otrzymanej i udzielonej gwarancji, której terminy mogą być odmiennie ustalone w samej umowie gwarancyjnej.
Jak postąpić w przypadku sporu ze sprzedawcą?
Jeśli sprzedawca nie uzna twojego roszczenia o naprawę lub wymianę towaru, dobrze jest zwrócić się o pomoc prawną. Radca prawny oceni sytuację w oparciu o całokształt okoliczności sprawy. Działając z radcą prawnym będziesz mieć pewność, że wszystkie czynności zostaną wykonane w odpowiednim czasie. Co więcej, radca prawny zadba, abyś skorzystał z praw, jakie przysługują ci w przypadku niewykonania obowiązków i niezachowania terminów przez sprzedawcę. W pierwszym rzędzie należy dążyć do polubownego zakończenia sporu bez udziału sądu. Przy pomocy radcy prawnego możesz między innymi wszcząć:
Jeżeli nie dojdzie do ugody ze sprzedawcą, możemy zdecydować się na złożenie sprawy w sądzie. Radca prawny sporządzi pozew zawierający roszczenie wobec sprzedawcy. W przypadku roszczenia o wartości nie przekraczającej 10 000 złotych, sprawa może być rozpatrzona w trybie uproszczonym.
Jakie dodatkowe uprawnienia ma konsument w przypadku sprzedaży na odległość?
Coraz powszechniejsza jest sprzedaż na odległość, np. przy użyciu drukowanego lub elektronicznego formularza, reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia, telefonu lub poczty elektronicznej. Zawarcie takiej transakcji jest szybkie i łatwe, jednak umowa zawarta na odległość wiąże się z pewnym ryzykiem. Istotne jest zatem, aby być świadomym swoich praw w tym zakresie. Przepisy regulujące sprzedaż na odległość różnią się od tych regulujących „zwykłą” sprzedaż konsumencką. Istotną różnicą w przypadku sprzedaży na odległość jest możliwość odstąpienia od umowy bez podania przyczyny. Radca prawny wyjaśni, kiedy możesz skorzystać z takiego uprawienia oraz wskaże inne zasady sprzedaży na odległość. Jeśli sprzedawca nie dopełnił swoich obowiązków i masz problemy w związku z umową zawartą na odległość, dobrze jest niezwłocznie zasięgnąć porady radcy prawnego. Uchroni cię to od przykrych konsekwencji nieuczciwych praktyk przedsiębiorców.
Jakie dodatkowe uprawienia ma konsument w przypadku sprzedaży poza lokalem przedsiębiorcy?
Umową zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa jest każda umowa zawarta w innym miejscu niż lokal przedsiębiorstwa, którym w rozumieniu przepisów jest miejsce przeznaczone do obsługiwania publiczności i oznaczone zgodne z przepisami o działalności gospodarczej. W takim przypadku przepisy nakładają na przedsiębiorcy szereg dodatkowych obowiązków, a konsument ma dodatkowe uprawnienia.
Obowiązki przedsiębiorców dotyczą przede wszystkim:
Dodatkowe uprawienie konsumenta w przypadku zawierania umowy poza lokalem przedsiębiorstwa to: